Błonnik pokarmowy a trądzik

Błonnik pokarmowy a trądzik

Trądzik pospolity opisywany był już przez Egipcjan, Rzymian i Greków. Stanowi jedną z najstarszych chorób skóry, dotykających zarówno kobiet, jak i mężczyzn w różnym wieku. Na jego rozwój wpływa wiele czynników. Jednym z nich jest sposób żywienia. Niestety brakuje jednoznacznych dowodów naukowych na potwierdzenie lub wykluczenie związku tej choroby z poszczególnymi produktami spożywczymi. Wiele badań naukowych wskazuje jednak, że prawidłowo zbilansowana dieta może znacznie poprawiać stan skóry, również w przypadku trądziku.

 

Indeks glikemiczny żywności a trądzik

Indeks glikemiczny obrazuje szybkość wzrostu glukozy we krwi po spożyciu produktu zawierającego węglowodany. Naukowcy zaobserwowali, że dieta o wysokim indeksie glikemicznym, może przyczyniać się do wysokiego stężenia cukru we krwi oraz insuliny. Wysokie stężenie insuliny pobudza wydzielanie androgenów, co przekłada się na zwiększoną produkcję łoju, który odgrywa istotną rolę w powstawaniu trądziku. Poza tym hiperinsulinemia wpływa na poziom insulinopodobnego czynnika wzrostu IGF-1, który również może nasilać zmiany skórne.

 

Ciekawe obserwacje z Papui Nowej Gwinei i Paragwaju

W 2002 roku opublikowano badanie, w którym badacze zasugerowali, że u mieszkańców nie-zachodnich populacji nie obserwuje się trądziku, co związane jest bezpośrednio z ich dietą. Badane populacje żywiły się przede wszystkim produktami o niskim indeksie glikemicznym. W ich diecie nie występowała przetworzona, rafinowana żywność.

 

Dieta o niskim indeksie i ładunku glikemicznym bogata jest w błonnik

Należy podkreślić, że dieta o niskim indeksie glikemicznym zazwyczaj charakteryzuje się wysoką zawartością błonnika pokarmowego. Nie ma jasnych wyników badań, które jednoznacznie wskazywałyby na rolę błonnika w leczeniu trądziku. Jednak, po wprowadzeniu diet o niskim ładunku glikemicznym, w badaniach klinicznych obserwuje się poprawę stanu skóry, co wiąże się także z wyższą obecnością błonnika w diecie.