Błonnik poprawia metabolizm

Błonnik poprawia metabolizm!

W renomowanym czasopiśmie naukowym „American Journal of Clinical Nutrition” ukazały się wyniki badania, w którym oceniano wpływ zbożowych produktów pełnoziarnistych na metabolizm. W badaniu udział wzięło 81 ochotników, obu płci, w wieku 40-65 lat. W pierwszych 2 tygodniach badane osoby spożywały zbilansowaną dietę uwzględniającą indywidualne zapotrzebowanie energetyczne. Następnie uczestnicy zostali przydzieleni losowo do 2 grup. W diecie jednej z nich obecne były produkty pełnoziarniste, natomiast w drugiej z ziaren oczyszczonych. Struktura diet różniła się głównie zawartością błonnika pokarmowego. Warto podkreślić, że wszystkie posiłki dostarczane były przez autorów badania.

Badacze regularnie analizowali m.in. masę ciała uczestników, tempo przemiany materii, a także stężenie glukozy we krwi oraz odczuwanie głodu i sytości.  U osób spożywających produkty pełnoziarniste zaobserwowano poprawę metabolizmu oraz zwiększenie dobowego spalania kalorii. Uczestnicy na diecie opartej o produkty zbożowe rafinowane spalali o około 100 kcal mniej niż osoby spożywające produkty pełnoziarniste. Nie zaobserwowano różnić w odczuwaniu głodu i sytości pomiędzy grupami.


Źródło: Roberts, S. B., Karl, J. P., Meydani, M., Junaidah B. B., Vanegas, S. M., Goldin, B., Kane, A., Rasmussen, H., Saltzman, E., Vangay, P., Knights, D., Chen, C-Y. O., Das, S.K., Jonnalagadda, S.S., Meydani, S.N.. (2017, Month #). Substituting whole grains for refined grains in 6-week randomized trial favorably affects energy balance parameters in healthy men and post-menopausal women. American Journal of Clinical Nutrition. Advance online publication. DOI: 10.3945/ajcn.116.139683