Czy dieta bogata w błonnik może chronić przed cukrzycą ciążową?

Czy dieta bogata w błonnik może chronić przed cukrzycą ciążową?

Naukowcy z Uniwersytetu Harvarda przez 8 lat obserwowali grupę ponad 13 tysięcy kobiet
i dowiedli, że dieta o niskiej zawartości błonnika oraz wysokim ładunku glikemicznym może wiązać się ze zwiększonym ryzykiem cukrzycy ciążowej.

 

Cukrzyca ciążowa jest jednym z najczęstszych powikłań występujących u ciężarnych

O cukrzycy ciążowej mówimy wtedy, kiedy zaburzenia tolerancji glukozy po raz pierwszy wystąpiły lub zostały wykryte w trakcie ciąży. W związku z tym, że zaburzenie to jest częstym problemem medycznym, u wszystkich kobiet ciężarnych prowadzi się badania przesiewowe w kierunku cukrzycy.

Wprowadzenie szybkiego leczenia u kobiet ciężarnych jest niezwykle ważne, ponieważ cukrzyca negatywnie wpływa na rozwój płodu, a także zdrowie przyszłej mamy. Ocenia się, że w czasie 5-10 lat od porodu u co drugiej kobiety z cukrzycą ciążową rozwinie się zaburzenie tolerancji węglowodanów albo jawna cukrzyca.

 

W ciąży postaw na błonnik

Badacze z Harvardu w ciągu 8 lat obserwacji ponad 13 tysięcy kobiet zaobserwowali 758 przypadków cukrzycy ciążowej. Analiza sposobu żywienia grupy badanej wykazała, że udział błonnika w diecie może wpływać na ryzyku cukrzycy ciężarnych. Wraz ze wzrostem spożycia błonnika o 10 g/dobę ryzyko zachorowania na cukrzycę ciążową obniżało się o 26%. Należy podkreślić, że zwiększenie spożycia błonnika z produktów zbożowych o 5 g/dobę obniżało ryzyko cukrzycy o 23%, natomiast zwiększenie udziału błonnika pochodzącego z owoców w ilości 5 g/dobę było związane ze zmniejszeniem ryzyka cukrzycy ciążowej o 26%.

 

Badania pokazały także, że kobiety, które spożywały produkty o wysokim ładunku glikemicznym oraz mało błonnika pochodzącego z produktów zbożowych, miały 2,15-krotne większe ryzyko zachorowania na cukrzycę ciążową w porównaniu do kobiet, których dieta charakteryzowała się niskim ładunkiem glikemicznym i wysokim udziałem błonnika.