Jedz błonnik i chudnij

Jedz błonnik i chudnij!

Nadmierna masa ciała stała się poważnym problemem społeczeństwa XXI wieku. Co jakiś czas pojawiają się nowe doniesienia na temat skuteczności stosowania różnego rodzaju diet. Od dawna jednak wiadomo, że składniki bioaktywne występujące w roślinach mogą wpływać na metabolizm. Ważna rola błonnika pokarmowego w profilaktyce i leczeniu otyłości znana jest naukowcom od wielu lat.

Hamowanie uczucia głodu

Błonnik pokarmowy w przewodzie pokarmowym wiąże wodę, tym samym zwiększa swoją objętość. Dlatego też posiłek z dużą ilością błonnika pokarmowego hamuje uczucie głodu i sprawia, że jesteśmy syci przez dłuższy okres czasu. Kanapka z chlebem razowym na dłużej zaspokoi głód niż chrupiąca kajzerka.

Regulacja pracy jelit

Błonnik pokarmowy nie tylko zwiększa wypełnienie żołądka, ale również przyspiesza pasaż jelitowy. Błonnik przyczynia się do zwiększenia objętości stolca i większej częstotliwości wypróżnień. Pomaga osobom otyłym walczyć z zaparciami.

Co wspólnego ma błonnik z mikroflorą jelit?

Coraz więcej doniesień naukowych potwierdza związek flory bakteryjnej jelit z otyłością. Mikroorganizmy znajdujące się w naszym jelicie biorą udział w procesach przyswajania pokarmu oraz regulacji procesów energetycznych organizmu. Nieprawidłowy skład flory bakteryjnej może przyczyniać się do powstania różnych zaburzeń metabolicznych, w tym otyłości, insulinooporności czy cukrzycy. Błonnik pokarmowy nie jest trawiony przez enzymy naszego przewodu pokarmowego, jednak metabolizowany jest przez bakterie. Stanowi pokarm dla bakterii probiotycznych, stymuluje ich wzrost i rozwój. Dlatego stosowanie diet ubogich w włókno pokarmowe może zaburzać prawidłowe funkcjonowanie mikroflory jelit i negatywnie oddziaływać na stan zdrowia, przyczyniając się do otyłości.

Żywność funkcjonalna

Na rynku znajduje się wiele produktów o zwiększonej zawartości błonnika, skierowanych dla osób odchudzających się. W ostatnim czasie na półce sklepowej pojawił się makaron z mąki konjac. Konjac to roślina uprawiana w Azji. Jest składnikiem tradycyjnych potraw Japończyków. Pozyskuje się z niej glukomannan (rodzaj błonnika rozpuszczalnego), który stosowany jest jako zagęstnik i emulgator. Związek ten nie jest trawiony przez enzymy człowieka, ale rozkładają go bakterie zamieszkujące jelita. Prowadzone badania potwierdziły jego skuteczność w walce z nadprogramowymi kilogramami. Naukowcy analizują jego działanie w organizmie człowieka, ponieważ przyczynia się nie tylko do utraty masy ciała, ale także m. in. obniżenia triglicerydów czy cholesterolu.

Należy podkreślić, że w procesie odchudzania ważne jest odpowiednie zbilansowanie energii, na które składa się dobrze zaplanowana dieta oraz odpowiedni poziom aktywności fizycznej. Związki wspomagające utratę masy ciała, takie jak błonnik są pomocne, jednak starajmy się, żeby ich źródłem były naturalne pokarmy, a nie suplementy diety.